instagram

De Ramp deel2

Iets meer dan een uur na de aanvaring met de ijsberg werd een grotendeels ongeorganiseerd en lukrake evacuatie proces begonnen door het laten zakken van de eerste reddingsboot. De boten waren ontworpen om 65 mensen plaats te bieden, maar er waren slechts 28 reddingsboten aan boord. Te midden van de verwarring en chaos werd elke reddingsboot die wed gelanceerd jammerlijk gevuld met koud zeewater. Slechts enkele hadden een handvol van de passagiers.

De Titanic bleef uiteindelijk drie uur drijven. Tijdens die uren werd handelingen van laffe lafheid en buitengewone moed essentieel. Drama ontvouwde zich tussen het bevel om de reddingsboten te laten zakken en het moment dat het schip ten onder ging. Vrouwen en kinderen werden uit reddingsboten verwijderd en families van elkaar gescheiden.

De meest illustere passagiers van het schip reageerde op de omstandigheden met gedrag dat is uitgegroeid tot een integraal onderdeel van de Titanic legende. De White Star directeur hielp bij het laden van sommige van de reddingsboten en stapte later in opblaasbare boot. Hoewel er geen vrouwen of kinderen in de buurt waren toen hij het schip verliet is hij nooit de schande van het overleven van de ramp te boven gekomen, terwijl zoveel anderen omgekomen.
Thomas Andrews, Titanic hoofdontwerp, werd het laatst gezien in het casino van de Eerste Klasse waar hij wezenloos naar een schilderij van een schip stond te staren. Klein detail is dat veel casinospelletjes vernoemd zijn naar de Titanic. Astor zette Madeleine in een reddingsboot en merkte dat ze zwanger was. Toe hij vroeg of hij haar kon begeleiden werd hem de toegang geweigerd.

Ze slaagden erin om hem een vaarwelskus te geven vlak voordat de boot werd gezakt. Benjamin Guggenheim en zijn bediende gingen terug naar hun kamers en kleden zich om in een avondjurk. Eenmaal terug op het dek riep hij:
“Wij zijn gekleed in onze beste kleding en zijn bereid om naar beneden te gaan als heren. ‘Molly Brown hielp bij het laden de boten en werd uiteindelijk gedwongen in een van de laatste boten te vertrekken. Ze smeekte haar bemanningsleden om terug te mogen keren naar de  overlevenden, maar zij weigerden uit angst dat ze zouden worden overspoeld door wanhopige mensen die proberen om aan het bevriezen van de oceaan te ontsnappen.

Titanic ging bijna loodrecht onder terwijl veel van de verlichting nog steeds aan was. Uiteindelijk zonk het onder het ijzige oppervlaktewater om ongeveer 02:20 op 15 april.  Slechts 705 mensen werden gered. Een onevenredig aantal mannen was aan boord achtergelaten vanwege een “vrouwen en kinderen eerst” protocol dat werd gevolgd bij het inschepen in de reddingsboten. Meer dan duizend mensen waren nog aan boord toen het schip zonk.
Toch zijn veel van de slachtoffers in feite vrouwen en kinderen. Dat is het schokkende resultaat van de wanordelijke procedures die er niet in slaagde om deze als eerste in de reddingsboten te krijgen.

Het wrak Titanic ligt op de zeebodem en is in tweeën gesplitst. Geleidelijk desintegrerende het op een diepte van 12.415 voet (3784 m). Sinds de ontdekking in 1985, zijn er duizenden kunstvoorwerpen teruggevonden en tentoongesteld in musea over de hele wereld. Titanic is uitgegroeid tot een van de meest beroemde schip in de geschiedenis,
haar herinnering worden levend gehouden door talrijke boeken, volksliederen, films, tentoonstellingen en gedenktekens. De ramp werd met een schok ontvangen wereldwijd en de verontwaardiging over het enorme verlies van het leven en de operationele fouten, alsmede die die gemaakt werden door de managers, leide tot openbare onderzoeken in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Het resultaat heeft geleid tot belangrijke verbeteringen in de maritieme veiligheid.